Yhteydenotto puhelimitse, alueelliseen terveyskeskukseen Vaasassa on eliminoitu kokonaan. Olen kysynyt joiltakin sosiaali- ja terveyslautakunnan jäseniltä, ovatko he tehneet sellaisen päätöksen, että omalle terveysasemalle ei enää voi soittaa.
Eivät tienneet tehneensä. Epäilivät, että sen ovat suunnitelleet asiasta vastaavat virkamieslääkärit uittaen isompaan kokonaisuuteen, jos ollenkaan.
Herää kysymys, kuka tai ketkä tässä kaupungissa kehittävät tai heikentävät julkisia terveyspalveluita. On aivan käsittämätöntä, että lääkäripulaan vedoten estetään asiakkaiden asiointi myös oman terveyskeskuksen tuttujen hoitajien kanssa puhelimitse.
Mistäkö tiedän? Sinnikkään yrittämisen jälkeen pääsin lääkäriin oman alueen terveyskeskukseen. Sain hyvää palvelua, ja koepalakin otettiin. Lääkäri sanoi, että soita tänne n. viikon kuluttua ja varaa soittoaika koetuloksen kuulemiseen.
Tein työtä käskettyä, soitin terveyskeskuksen puhelinnumeroon, sieltä vastasi jokin Medinfo, että kaikki puhelimet ovat varattuja ja että minun pitäisi jäädä linjalle odottamaan. Ajattelin ottaneeni väärän numeron, soitin uudelleen, taas sama juttu. En jäänyt odottamaan, vihastutti niin vimmatusti.
Seuraavana päivänä yritin uudelleen, samalla tuloksella. Se riitti. Hyppäsin pyörän selkään ja ajoin läheiseen terveyskeskukseen. Siellä oli kyllä tuttu hoitaja paikalla, joka olisi voinut vastata myös puhelimeen, mutta puhelut ohjautuvat johonkin automaattiin.
Syy ei ole hoitajien. Suunnitelmat tehdään ja päätökset valmistellaan Markku Sirviön johdolla lähinnä lääkäreiden näkemyksen mukaan, enkä ole ollenkaan varma, kerrotaanko edes lautakunnalle, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
Kaupunginvaltuuston pitäisi ryhdistäytyä ja vaatia vastuullisia virkamiehiä hoitamaan asiat niin, että toimintoja kehitetään, eikä niin että tietoisesti ohjataan rahaa kiihtyvällä vauhdilla yksityisille palveluntuottajille. Olisi mielenkiintoista tietää, kuka ilmoittautuu idean isäksi.

Taina Lehto kaupunginvaltuutettu, vas. Vaasa